Skolehverdag under behandlingsopphold

Behandlingsreiser

Vi legger til rette for at elever på behandlingsreise får en trygg og forutsigbar skolehverdag – faglig og sosialt.

Skoletilbud behandlingsreiser

Vi tilbyr skole for elever som er på behandlingsreise i regi av Oslo universitetssykehus.

Behandlingsreiser er et supplement til behandling i Norge for astma og/eller atopisk eksem, og innebærer et tre ukers opphold i varmt og solrikt klima.

Les mer om behandlingsreiser, hvem som kan søke og hvordan, på Oslo universitetssykehus sine nettsider.

Skolen vår ligger “vegg i vegg” med Valle Marina, komplekset der elevene bor under oppholdet.

Stranden på Anfi Del Mar, nedenfor skolen
Norsk skole i Spania

Skoledagen

Barn og ungdom som deltar på behandlingsreiser går i samme klasse under oppholdet. Klassen består av inntil 20 elever, en lærer og en assistent.

Skoledagen varer fra 08.30 til 13.40, og består av fire skoletimer, lunsj og tre friminutt.

I friminuttene møter elevene på behandlingsreise de andre elevene på skolen, og de deltar på fellesarrangement som Tine-stafett, idrettsdag, karneval og andre skoleaktiviteter.

Forventninger og læring

 

Skolen forventer at elevene har med seg planer og undervisningsopplegg fra hjemmeskolene. Disse jobber vi med under oppholdet og det blir arbeidet med mål i fagene, lekser og andre arbeidskrav. Målet er at elevene får gjort og gjennomgått mye av det hjemmeklassene gjør under oppholdet. Vi har fokus på basisfagene, norsk, engelsk, matematikk og grunnleggende ferdigheter i fagene. Skolens erfaring er at for mange elever er det krevende å jobbe med skolefag utenfor de kjente rammene en ordinær skolesituasjon utgjør.

I tillegg til det faglige skal elevene på behandlingsreiser sosialiseres inn i en ny og aldersblandet klasse, noen ganger med søsken. Dette går som regel veldig bra, men er en krevende situasjon for store og små barn/ungdommer. Så overlæring og kjent stoff er for mange elever en suksessfaktor for oppholdet.

Fokus på helse, trivsel og læring

Oppholdet på behandlingsreise er først og fremst et opphold for å bygge helse. Med kortere skoledager, rekker noen mye, andre mindre. Ikke alle elevene får gjort alle oppgaver som skulle vært gjort. Viktig prioritet under oppholdet er å skape gode rammer og et godt læringsmiljø for alle de ulike elevene på ulike trinn. Så noe tid blir brukt til fellesfaglige aktiviteter. Elevene mottar også noe undervisning fra sykepleierne under oppholdet. Returnerer eleven til hjemskolen uten å ha gjort alt medbrakt skolearbeid, har de uansett har lest mye, skrevet mye og hatt matematikk hver eneste skoledag, samt øvd masse på sosial og emosjonell kompetanse.

Skolen hjelper, tilpasser og legger til rette for den enkelte elev, etter beste evne, men vi har ikke mulighet til å gjennomføre spesialundervisning. Dette må foresatte følge opp.

Elever på tur fra Den Norske Skole Gran Canaria

Samarbeid mellom skole og foresatte

Vi vet at dagene kan være hektiske, både for elever og foresatte.

Derfor anbefaler vi å ha balanse mellom skolearbeid og hvile – uten for mye press på lekser utenom skoletiden. Foresatte kjenner barna sine best, og følger opp slik de opplever at det er riktig.

Skolen er avhengig av god dialog med foresatte, og vi ønsker at dere tar kontakt om det skulle dukke opp spørsmål underveis.

Vi samarbeider også daglig med sykepleierne for å sikre et godt opphold for hver elev.

Fravær og tilknytning til hjemskolen

Eleven tilhører fortsatt hjemskolen i Norge under behandlingsoppholdet, og skal ikke skrives ut.

Ifølge Utdanningsdirektoratet (Udir) skal ikke elever på behandlingsreise få fravær for oppholdet, og de skal beholde tilganger til sine læringsressurser.

Udir presiserer at det er viktig for barnets beste at eleven ikke må bytte skole etter behandlingsoppholdet.

Les mer i Udirs skriv om behandlingsreiser her.

FAQ

Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på noen av de vanligste spørsmålene fra familier som vurderer et annerledes og opplevelsesrikt skoleår i solen. Vi håper dette hjelper deg litt på vei – og du er alltid velkommen til å kontakte oss hvis du lurer på noe mer.

Elevene har skole fra 08.30 til 13.40 hver dag, med fire skoletimer, lunsj og tre friminutt.

Vi jobber med faglige mål fra hjemmeskolene, men oppholdet skal også gi rom for hvile og behandling.

Ja. Skolen forventer at elevene har med planer og undervisningsopplegg fra hjemskolen.

Vi tilpasser undervisningen slik at eleven får gjort mest mulig av det som gjøres hjemme, spesielt i basisfagene norsk, engelsk og matematikk.

Nei. Eleven tilhører fortsatt hjemskolen og skal ikke skrives ut.

Utdanningsdirektoratet (Udir) presiserer at elever på behandlingsreise ikke skal få fravær for oppholdet, og at de skal beholde tilgangen til sine læringsressurser.

Finner du ikke det du lurer på?

Ikke nøl med å ta kontakt – vi hjelper deg gjerne. Ring oss eller send oss en mail

+34 928 15 29 00

postmottak@colegio.no

Behandlingsreiser på Den Norske Skole Gran Canaria


Den Norske Skole Gran Canaria tilbyr skole for elever som er på behandlingsreise i regi av Oslo universitetssykehus. Behandlingsreiser er et supplement til behandling i Norge for astma og/eller atopisk eksem, og innebærer et treukers opphold i varmt og solrikt klima. Du kan lese mer om behandlingsreiser her(link) og hvem som kan søke og hvordan. Den Norske Skole Gran Canaria ligger “vegg i vegg” med Valle Marina, komplekset der elevene bor under oppholdet.

 

Skoledagen

Barn og ungdom som deltar på behandlingsreiser går i samme klasse under oppholdet. Klassen består av 20 barn og/eller ungdommer, samt en lærer og assistent. Skoledagen varer fra 08.30 til 13.40, fire skoletimer, lunsj og tre friminutt. I friminuttene omgås elevene på behandlingsreise de andre elevene på skolen, og er det fellesarrangement som Tine- stafett, idrettsdag, karneval etc, deltar vi på det.

 

Forventninger

Skolen forventer at elevene har med seg planer og undervisningsopplegg fra hjemmeskolene. Disse jobber vi med under oppholdet og det blir arbeidet med mål i fagene, lekser og andre arbeidskrav. Målet er at elevene får gjort og gjennomgått mye av det hjemmeklassene gjør under oppholdet. Vi har fokus på basisfagene, norsk, engelsk, matematikk og grunnleggende ferdigheter i fagene. Skolens erfaring er at for mange elever er det krevende å jobbe med skolefag utenfor de kjente rammene en ordinær skolesituasjon utgjør.

I tillegg til det faglige skal elevene på behandlingsreiser sosialiseres inn i en ny og aldersblandet klasse, noen ganger med søsken. Dette går som regel veldig bra, men er en krevende situasjon for store og små barn/ungdommer. Så overlæring og kjent stoff er for mange elever en suksessfaktor for oppholdet.

Oppholdet på behandlingsreise er først og fremst et opphold for å bygge helse. Med kortere skoledager, rekker noen mye, andre mindre. Ikke alle elevene får gjort alle oppgaver som skulle vært gjort. Viktig prioritet under oppholdet er å skape gode rammer og et godt læringsmiljø for alle de ulike elevene på ulike trinn. Så noe tid blir brukt til fellesfaglige aktiviteter. Elevene mottar også noe undervisning fra sykepleierne under oppholdet. Returnerer eleven til hjemskolen uten å ha gjort alt medbrakt skolearbeid, har de uansett har lest mye, skrevet mye og hatt matematikk hver eneste skoledag, samt øvd masse på sosial og emosjonell kompetanse.

Skolen hjelper, tilpasser og legger til rette for den enkelte elev, etter beste evne, men vi har ikke mulighet til å gjennomføre spesialundervisning. Dette må foresatte følge opp.

utsikt over Anfi, nærmeste stranden for behandlingsreiser

Samarbeid foresatte/skole

Skolens erfaring er at dagene til elevene og foresatte er hektiske, og derfor bør krav om lekser og skolearbeid på fritiden ikke ha for stort fokus. Viktigere da er fokus på gode rutiner under oppholdet! Foresatte kjenner sine barn og ungdommer best, og følger dette opp slik dere opplever at det blir riktig. Skolen er avhengig av dialog med foresatte og forventer at de tar kontakt dersom det dukker opp noe underveis i oppholdet. Slik kan skolen bidra på best mulig måte å gjøre barnet/ungdommens opphold på her både trygt og lærerikt. Skolen har også daglig kommunikasjon med sykepleierne for å sikre et godt opphold.

 

Fravær/utskrivning fra hjemskole under behandlingsreise.

Eleven tilhører fortsatt hjemskolen i Norge når hen er på behandlingsreise. Det er heller ikke nødvendig å skrive ut eleven fra hjemskolen. Utdanningsdirektoratet (Udir) har skrevet om behandlingsreiser i et skriv, se her. Her mener Udir at det av hensyn til barnets beste må tilsi at eleven ikke bør risikere å måtte gå på en annen skole når behandlingsoppholdet er over. Videre er det ikke barnets beste å miste tilganger til læringsressurser ved eventuell utskriving. Barna/ungdommene skal heller ikke få fravær for dette oppholdet.