Behandlingsreiser på Den Norske Skole Gran Canaria
Den Norske Skole Gran Canaria tilbyr skole for elever som er på behandlingsreise i regi av Oslo universitetssykehus. Behandlingsreiser er et supplement til behandling i Norge for astma og/eller atopisk eksem, og innebærer et treukers opphold i varmt og solrikt klima. Du kan lese mer om behandlingsreiser her(link) og hvem som kan søke og hvordan. Den Norske Skole Gran Canaria ligger “vegg i vegg” med Valle Marina, komplekset der elevene bor under oppholdet.
Skoledagen
Barn og ungdom som deltar på behandlingsreiser går i samme klasse under oppholdet. Klassen består av 20 barn og/eller ungdommer, samt en lærer og assistent. Skoledagen varer fra 08.30 til 13.40, fire skoletimer, lunsj og tre friminutt. I friminuttene omgås elevene på behandlingsreise de andre elevene på skolen, og er det fellesarrangement som Tine- stafett, idrettsdag, karneval etc, deltar vi på det.
Forventninger
Skolen forventer at elevene har med seg planer og undervisningsopplegg fra hjemmeskolene. Disse jobber vi med under oppholdet og det blir arbeidet med mål i fagene, lekser og andre arbeidskrav. Målet er at elevene får gjort og gjennomgått mye av det hjemmeklassene gjør under oppholdet. Vi har fokus på basisfagene, norsk, engelsk, matematikk og grunnleggende ferdigheter i fagene. Skolens erfaring er at for mange elever er det krevende å jobbe med skolefag utenfor de kjente rammene en ordinær skolesituasjon utgjør.
I tillegg til det faglige skal elevene på behandlingsreiser sosialiseres inn i en ny og aldersblandet klasse, noen ganger med søsken. Dette går som regel veldig bra, men er en krevende situasjon for store og små barn/ungdommer. Så overlæring og kjent stoff er for mange elever en suksessfaktor for oppholdet.
Oppholdet på behandlingsreise er først og fremst et opphold for å bygge helse. Med kortere skoledager, rekker noen mye, andre mindre. Ikke alle elevene får gjort alle oppgaver som skulle vært gjort. Viktig prioritet under oppholdet er å skape gode rammer og et godt læringsmiljø for alle de ulike elevene på ulike trinn. Så noe tid blir brukt til fellesfaglige aktiviteter. Elevene mottar også noe undervisning fra sykepleierne under oppholdet. Returnerer eleven til hjemskolen uten å ha gjort alt medbrakt skolearbeid, har de uansett har lest mye, skrevet mye og hatt matematikk hver eneste skoledag, samt øvd masse på sosial og emosjonell kompetanse.
Skolen hjelper, tilpasser og legger til rette for den enkelte elev, etter beste evne, men vi har ikke mulighet til å gjennomføre spesialundervisning. Dette må foresatte følge opp.