
Den Norske Skole Gran Canaria er en godkjent norsk grunnskole og videregående skole (1.–13. trinn) som ligger på den solrike sørkysten av Gran Canaria i Spania. Skolen er sertifisert som dysleksivennlig skole og følger strenge kvalitetskrav fra Dysleksi Norge. Det betyr at elever med dysleksi og andre lese- og skrivevansker får undervisning som er tilpasset deres behov – både faglig og sosialt. Dysleksivennlige skoler skal være gode skoler for elever med lese- og skrivevansker, men også matematikkvansker og DLD.
Dysleksi er en spesifikk, medfødt og livsvarig lærevanske som påvirker evnen til å lese og skrive. Den skyldes ikke svake evner eller mangelfull opplæring, og forekommer hos omtrent 5 % av befolkningen – like ofte hos jenter som hos gutter. Ordet dysleksi kommer fra gresk, der dys betyr «vansker» og leksia betyr «ord». Dysleksi er ofte arvelig, og tidlig identifisering og tilrettelegging er avgjørende for å sikre god læringsutvikling.
Dysleksi trenger ikke være en hindring for å lykkes på skolen – tvert imot kan riktig støtte og tilrettelegging gi barnet muligheten til å blomstre. Med tidlig innsats, trygge lærere og læringsverktøy som fungerer, kan elever med dysleksi bygge mestringsfølelse, selvtillit og motivasjon. Hos oss ser vi ikke bare utfordringene – vi ser hele eleven og hjelper dem å bruke sine styrker til å nå sitt fulle potensial.
Lyst til læring for alle – uavhengig av forutsetninger. Det innebærer å legge til rette for at hver enkelt elev får muligheten til å lykkes, uansett utgangspunkt. Vi ønsker å sette i system de ressursene og tiltakene vi allerede har, og se hvor vi kan utvikle oss videre. Vi ser tydelig at kriteriene for en dysleksivennlig skole krever tiltak og rutiner som er positive for alle elever, også elever uten spesielle vansker, og for elever med andre utfordringer enn dysleksi.
Vi er opptatt av å skape og vedlikeholde en større bevissthet om ulike utfordringer som elevene våre kan ha, skape åpenhet om dette, øke kunnskapsnivået og samtidig etablere tro på at faglige utfordringer kan overvinnes.
Skolen har:
For oss handler en dysleksivennlig skole om mer enn fag – det handler om å gi barnet ditt trygghet, mestring og troen på at de kan lykkes. Med riktig støtte og et inkluderende miljø får elevene verktøyene de trenger for å lære, vokse og trives – hver eneste dag.
Ved Den Norske Skole Gran Canaria kombinerer vi norsk læreplan (LK20) med høy lærertetthet, forskningsbaserte undervisningsmetoder og solid spesialpedagogisk kompetanse.
Vår tilrettelegging bygger på:
Denne strukturerte tilnærmingen gjør at elevene opplever både trygghet, mestring og faglig utvikling – uavhengig av eventuelle lærevansker.
Som foresatt ønsker du at barnet ditt skal ha like gode forutsetninger for å lykkes som alle andre elever – uavhengig av eventuelle lese- og skrivevansker. På Den Norske Skole Gran Canaria legger vi stor vekt på å sikre at elever med dysleksi får den støtten de trenger, både faglig og praktisk. Dette innebærer at skolen gir elevene:
Vår tilrettelegging handler om mer enn å oppfylle rettigheter – det handler om å skape et inkluderende miljø der elevene opplever mestring og motivasjon. Med riktig støtte kan barn med dysleksi utvikle sine sterke sider, bygge selvtillit og trives både faglig og sosialt. Hos oss får de muligheten til å lære på en måte som fungerer for dem.
Å være dysleksivennlig handler om mer enn metode – det handler om å bygge et skolemiljø der elever opplever trygghet, forståelse og mestring. Hos oss får elevene støtte til å bruke sine styrker, samtidig som de får hjelp til å utvikle ferdigheter der de møter utfordringer.
Kombinasjonen av små klasser, tilpasset undervisning og et stimulerende miljø med over 300 soldager i året gir en unik ramme for læring og trivsel. Elever får både faglig støtte og muligheten til å vokse i trygge omgivelser – i et klima som fremmer livskvalitet og overskudd.
Vi arbeider kontinuerlig med kompetanseheving av lærere på områdene lese- og skrivevansker, matematikkvansker og DLD samt god pedagogisk bruk av IKT-hjelpemidler.
Skolen har et læremiddeltilbud som sikrer alle elever har tilgang til fagstoff. Skolen har innarbeidet gode rutiner for bruk av lese- og skrivestøttende teknologi (LST), digitale lærebøker og/eller lydbøker. Skolen har en rutiner for hvordan elever som trenger kompensering, får opplæring, oppfølging og tilgang til disse.
Vi arbeider aktivt for å skape et godt læringsmiljø, har fokus på klasseledelse og god struktur i undervisningen. Det foregår et kontinuerlig holdningsskapende arbeid ved skolen for å sikre at alle elever føler seg trygge og respekterte. Skolen har gode rutiner for både elevmedvirkning og foreldresamarbeid. Det er viktig at vi som en dysleksivennlig skole jobber målrettet med åpenhet rundt det å ha spesifikke vansker.
Skolen har innført rutiner for kartlegging av elevene som gjør at elevenes utvikling eller mangel på utvikling overvåkes. Skolen har prosedyrer for hva som skjer når en finner elever med spesifikke vansker.
Som en dysleksivennlig skole skal vi ivareta rettighetene til elever med lese- og skrivevansker, matematikkvansker og DLD.
Bak hvert barn finnes et unikt potensial – vårt mål er å hjelpe det frem. Ta kontakt med Den Norske Skole Gran Canaria og la oss sammen gi barnet ditt trygghet, mestring og læringsglede i hverdagen.
Velg det skoletilbudet som passer din familie – og bli en del av et trygt, inkluderende og lærerikt fellesskap i solfylte omgivelser på Gran Canaria.